Preocupari Suedeze

Ciocolata de craciun este „neagra”

In aceste zile cand ne pregatim sa sarbatorim Craciunul, in Suedia apare in ziarul Dagens Nyheter, un articol ce pune in prim plan o mare problema de moralitate si etica. Cacaua, care este ingredientul de baza in productia multora din dulciurile cu care ne vom “indulci” in zilele de sarbatoare, este obtinuta in mare parte in plantatii unde “lucreza” (citeste: exploateaza in conditii de sclavie) foarte multi copii saraci.

90% din cacaua ce se importa in Europa provine din Coasta de Fildes si Ghana. Din Coasta de Fildes sosesc marturii cutremuratoare despre conditiile in care se lucreaza pe plantatiile de cacao. Intr-un reportaj al canalului de televiziune BBC , de acum cativa ani, se demasca conditiile de sclavie de pe plantatiile de cacao. Copii prezentau ranile cu care se aleg in urma “tratamentului” aplicat de proprietarii de plantatii.

Asemenea marturii apartin exceptiei de la normal, dar asta nu inseamna ca marea problema inceteaza sa mai existe. Datorita unei concurente inechitabile si a preturilor derizorii cu care sunt platiti fermierii de cacao, acestia au ajuns sa traiasca in saracie si mizerie. Mii de Copii lucreaza fara salarii si sunt lipsiti de posibilitatea de a merge la scoala, deoarece parintii nu pot sa-si asigure existenta doar din productia de cacao. Sunt peste 1 milion de fermieri de cacao in Coasta de Fildes, majoritatea facand parte din tagma saracilor cu plantatii mici. Inca 3 milioane de lucratori pe plantatii depind de salarii provenite din comercializarea productiei plantelor de cacao, chiar daca in viata lor nu au gustat nici o data dintr-o ciocolata.

Acum 40 de ani profesia de plantator de cacao era ravnita de foarte multi locuitori din Coasta de Fildes. Incasarile din vanzarea boabelor de cacao asigurau un trai decent. Dar preturile pe piata mondiala au scazut intre anii 1980 si 2000, ajungand de la 5 000 dolari pe tona la 1 000 de dolari. Intre 2010 si 2011 fluctuatia de pret pe piata mondiala a fost dramatica, ajungandu-se la injumatatirea acestuia.

Datorita conditiilor vitrege de pe plantatii, tinerii evita aceasta bransa. Daca trendul se mentine, in 2030 forta de munca din aceasta bransa va ajunge la 25% din cea de azi. In acelasi timp cererea pe pietele din America Latina si Asia creste. Situatia va devenii critica si nu vom mai avea acces la o cacao ieftina.

 Antoine Fountain membru al organizatiei Stop The Traffik si coredactorul unui document relevant despre situatia productiei de cacao in lume, declara ca:

– Industria productiei de cacao se afla intr-o situatie disperata in care este nevoie de o schimbare din interior.

Situatia muncitorilor pe plantatiile de cacao din Ghana este ceva mai buna decat a celor din Coasta de Fildes. In Ghana acest fapt se datoreaza in primul rand lipsei conflictelor armate asa cum a fost in Coasta de Fildes. De asemenea, Ghana a mentinut o reglementare a pretului, ceea ce garanteaza producatorilor un pret minim. Coasta de Fildes a reintrodus un sistem asemanator in cursul acestui an.

Nascuti pe plantatiile de cacao din Coasta de Fildes

Deja in anul 2001 industria ciocolatei a promis sa faca tot ce este posibil ca sa opreasca folosirea copiilor pe plantatiile de cacao pana in 2005. Dar filmul “Shady Chocolate”, realizat de ziaristul danez Miki Mistrati, ne dezvaluie o realitate cutremuratoare ce nu este in concordanta cu ceea ce industria a promis sa faca. In continuare copii din tarile vestafricane, sunt in mare parte exploatati fara scrupule, pe plantatiile de cacao.

Copii lucrand la sortarea boabelor de cacao

Se pare ca o schimbare urmeaza sa se produca in aceasta bransa. La 30 noeimrie 2012 sa semnat la Abidjan o declaratie care promite sa rezolve problema “sclaviei” si folosirii copiilor pe plantatiile de cacao. Corporatii multinationale ca Mars, Mondelez (fosta Kraft ce detine si Marabou) si Nestlé, cat si guvernele tarilor Coasta de Fildes, Ghana si Ecoador, promit sa imbunatateasca conditiile de lucru pe plantatiile de cacao, in special pentru copii si femei, conform conditiilor de standard ale Organizatiei Natiunilor Unite.

Mondelez, cel mai mare producator de ciocolata din lume, a promis sa investeasca 400 milioane de dolari pe o perioada de 10 ani, pentru a reorganiza productia de cacao pe plantatiile de care se folosesc. Un sfert din aceasta suma se va duce direct catre 75 000 de plantatori din Coasta de Fildes.

In ultimii ani certificarea originii productiei de cacao a crescut. Producatorii au putut sa eticheteze ciocolata cu sigiliile “Fairtrades” sau “Rainforest Alliances”, deoarece indeplinesc conditiile sociale si de mediu impuse de aceste organizatii.

– Certificarea este ok, dar ea trebuie compeltata de un control mai strict a conditiilor de munca pentru cei ce lucreaza pe plantatiile de cacao, spune Antoine Fountain.

Concurenta dintre organizatiile de certificare este buna, dar ea a creat o situatie confunza in randul consumatorilor. Este usor sa gasesti un sigiliu de certificare pe ambalajul unui producator de ciocolata, dar este mult mai greu sa faci acelasi lucru atunci cand este vorba de bomboane de ciocolata la kilogram.

De aceea o mare responsabilitate cade pe umerii consumatorilor. Pentru a mentine o continua presiune asupra societatilor responsabile din industria de cacao, consumatorii trebuie sa aleaga produsele certificate. Tot ei trebuie sa sustina munca organizatiilor internationale ce urmaresc implementarea promisiunilor multinationalelor.

In Suedia va fi prezentat filmul documentar “Shady Chocolate” la televiziunea de stat SVT in februarie 2013. In mod sigur dezbaterea publica ce va avea loc cu acest prilej, va informa mult mai bine pe consumatorii suedezi despre situatia actuala din bransa. Dar ei intr-o perspectiva europeana sunt doar o mica parte. De aceea este foarte important ca informatia despre problemele existente in industria de ciocolata si mai ales a situatiei reale de pe plantatiile de cacao din Africa de Vest, sa ajunga la toti consumatorii de ciocolata. Mai ales acum, in pragul sarbatorilor de craciun, consumatorii pot sa se implice alegand doar acele produse ce poarta sigle ale organizatiilor ce inspira incredere.

Pentru a putea alege corect, informarea individuala este cheia unei “constiinte curate”.

Despre PROSWEDENARAD

Societate nonprofit!

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: